FLIPPED CLASSROOM KURSSILLA MA2 ( lukuvuosi 2013 - 2014)
Jaksossa 2 alkoi pitkän matematiikan kurssi MA2, johon läytyy tosi hyvät opetusvideot Opetus.tv sivustolta.Onnistuin vakuuttamaan opiskelijoille, että kurssi voitaisiin opiskella Flipped Classroom menetelmällä:
Käytin motivoinnissa apuna edellisen kurssin itsearviointia, jonka suoritimme tämän kurssin ensimmäisellä tunnilla ja mm. seuraaviakysymyksiä:
Onko sinulle joskus käynyt oppitunnilla näin:
•TIPUT KÄRRYILTÄ, koska opettaja etenee liian nopeassa tahdissa
•TIPUT
KÄRRYILTÄ, koska keskittymisesi herpaantui hetkeksi
•TIPUT
KÄRRYILTÄ, koska väsyttää/ sattuu mahaan/ on nälkä tms.
Kuulostaako
tämä tutulta?
•KYLLÄSTYTTÄÄ,
koska opettaja etenee liian hitaasti
•HALUAISIT
KYSYÄ, mutta opettaja opettaa jo uutta asiaa
•HALUAISIT,
että asia opetetaan uudelleen
OLIT
SAIRAANA ja siksi nyt ihan pihalla
Lisäksi olin panostanut kurssin helppokäyttöisyyteen eli olin tehnyt kurssille oman sivuston,josta läytyi kaikki kurssimateriaali - sekä opetusvideot, hyvityspistetaulukko että aikataulu.
Kahden viikon opiskelun jälkeen tein pienen palautekyselyn SOCRATIVElla:
26 opiskelijasta 25 halusi jatkaa tällä menetelmällä; 1 ei olisi halunnut jatkaa, koska ei pysty kantamaan itse vastuuta omasta opiskelustaan ja 1 ei osannut sanoa.
Palautteen kannustamina jatkoimme kurssin loppuun asti - koe on ensi viikolla, katsotaan sitten, miltä tulokset näyttävät.
TÄSSÄ VIELÄ OPISKELIJOIDEN PALAUTETTA kysymykseen
" Haluatko jatkaa Flipped Classroom menetelmällä? MIKSI ?
•Kyllä,
opetus videoita on hyvä katsoa monta kertaa uudelleen jos ei ymmärrä kaikkea
•Kyllä,
koska tunneilla saa enemmän aikaiseksi
•Haluaisin
jatkaa tätä, koska mielestäni tämä on ollut selkeämpi, sillä kun kotona
harjoittelee etukäteen miten seuraavan tunnin laskuja lasketaan, pääsee heti
tunnilla laskemaan. On myös hyvä, että aikaa ei kulu tunnilla niin paljoa
opetukseen ja opettajalla on enemmän aikaa neuvoa.
•Haluaisin,
koska malliratkaisujen avulla olen oppinut myös vaikeimmista tehtävistä ja
niiden laskemisesta , eikä tehtävä ole jäänyt sen takia tekemättä etten olisi
tiennyt miten se ratkaistaan. Tunnilla ehtii laskea tosi paljon enemmän kuin
silloin jos aikaa menisi muistiinpanojen kopioimiseen.
•En
halua, koska olen huono pitämään huolta itse että pysyn tahdissa, ja olen
tottunut oppimaan menetelmällä jossa opettaja kertoo asiat ensin taululla ja
sen jälkeen lasketaan
•Osittain
kyllä osittain en. Asiat oppii hyvin kun joutuu oikeasti miettimään asioita
itse, mutta ison treeni määrän takia aina ei ole aikaa opetella asioita
kunnolla kotona.
Palautekyselyssä kysyttiin myös näitä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti